Beskid Żywiecki

Wycieczka na Mędralową z Babią Górą w tle

24.04.2020 Zawoja Czatoża–>Przełęcz Jałowicka (1010 m.n.p.m.)–>Modralova (1150 m.n.p.m)–>Mędralowa (1169 m.n.p.m.)–>Mędralowa Zachodnia (1024 m.n.p.m.)–>Hala Kamińskiego (1102 m.n.p.m.)–>Kolisty Groń (1114 m.n.p.m.)–>Zawoja Czatoża

Od ostatniej wycieczki w góry minął już ponad miesiąc i z niecierpliwością czekaliśmy na ponowne otwarcie szlaków. Gdy dowiedzieliśmy się, że od poniedziałku 20 kwietnia można legalnie wrócić na szlak, od razu zaczęliśmy planować wycieczkę w Beskid Żywiecki. Pomysłów było sporo, a ostatnie zmiany nanosiliśmy kilka godzin przed wyjazdem. Na rozruch po miesięcznej stagnacji spowodowanej koronawirusem, wybraliśmy malowniczą pętlę, którą rozpoczęliśmy w Zawoja Czatoża, gdzie mieści się mały parking, raptem na 6 samochodów.

Początkowo zaczynamy żółto-czarnym szlakiem idąc wzdłuż potoku Jałowiec, który mamy po lewej stronie. Po prawej natomiast mijamy potok „Z Magurki”, który spływa ze zbocza Kolistego Gronia lub Magurki, bo obie nazwy są dopuszczalne. Po chwili trzymamy się czarnego szlaku i dosłownie chwilowo przechodzimy przez Babiogórski Park Narodowy. Następnie zaczyna się pierwsze poważne podejście tego dnia, a wraz ze wzrostem wysokości za plecami wyłania nam się Babia Góra w pełnej okazałości. Po upływie godziny i przejściu dwóch i pół kilometra meldujemy się na Przełęczy Jałowieckiej Północnej zwanej także Tabakowe Siodło. Nazwa nawiązuje do starego szlaku przemytniczego, kiedy z Węgier szmuglowano tytoń do Polski, czyli tzw. tabak.

Chwilę później przechodzimy przez Słowacki szczyt Jaloveckie Sedlo ( 995 m.nn.p.m.). Następnie udajemy się czerwono-zielonym szlakiem wzdłuż granicy w stronę Mędralowej . Po 45 minutach meldujemy się na Modralovej (1150 m.n.p.m.), czyli najbardziej na północ wysuniętym punktem Słowacji. Tam robimy pamiątkowe zdjęcie i ruszamy czerwonym szlakiem w stronę Polskiego szczytu Mędralowa, na który jest pięć minut drogi. Tam znajduje się szałas i spora hala, z której jest widok na Lachów Groń i Jałowiec, a w oddali widać Beskid Mały.

Mędralowa 1169 m.n.p.m (2/35)

Na szczycie brak tabliczki i po chwili podziwiania widoków udajemy się na Mędralową Zachodnią, która jest półtora kilometra dalej i 145 metrów niżej. Po trzydziestu minutach meldujemy się na zalesionym szczycie, który zalicza się do korony Beskidu Żywieckiego z KZKG RP. Gdyby nie mapa-turystyczna.pl nigdy byśmy nie wiedzieli, że jesteśmy na szczycie, ponieważ nic na to nie wskazywało.

Mędralowa Zachodnia 1024 m.n.p.m (3/35)

Tam robimy sobie przerwę na piknik i po godzinie odpoczynku ruszamy z powrotem w górę. Musimy znów nabrać ponad 140 metrów wysokości i przejść przez Mędralową, aby potem udać się żółtym szlakiem w stronę Hali Kamińskiego. Przejście zajmuje nam ponad godzinę, a widoki tego dnia są przepiękne. Powyżej Hali Kamińskiego znajduje się kolejny szczyt potrzebny do korony KZKG RP, czyli Kolisty Groń. Na szczycie brak oznaczenia, a widoki bardzo podobne jak z Hali Mędralowej.

Kolisty Groń 1114 m.n.p.m. (4/35)

Kawałek dalej jest skrzyżowanie szlaków, gdzie odbijamy na czarny, który prowadzi wprost do naszego samochodu. Na zejściu mamy wspaniały widok na Babią Górę, która pokryta jest jeszcze śniegiem. Trasa w dół zajmuje nam dwie godziny spokojnym tempem, z krótką przerwą pod wiatą, którą mijaliśmy po drodze. Początkowo zejście jest bardzo kamieniste i strome, a pod koniec zamienia się w drogę szutrową. Ludzi na szlaku w zasadzie brak tak jak pieczątek i oznaczeń. Gdyby nie aplikacja nie mielibyśmy pojęcia o położeniu poszczególnych szczytów. Cieszymy się, że mogliśmy wrócić w góry i odetchnąć od codziennego marazmu, spowodowanego ogólną sytuacją w Polsce i na świecie.

Do zobaczenia na szlaku Magia Gór:)

Galeria: Zdjęcia.

Trasa: ok 15 km według Huawei Watch GT.