Rudawy Janowickie

Wielka Kopa i Kolorowe Jeziorka na początek wędrówki po Rudawach Janowickich

17.08.2019 Rędziny–>Wielka Kopa (871 m.n.p.m.)–>Kolorowe Jeziorka->Rędziny

Na pierwszą wycieczkę w Rudawach Janowickich wybraliśmy się do Rędzin, aby wejść na Wielką Kopę i zwiedzić ciekawie zapowiadające się Kolorowe Jeziorka. Parkujemy samochód w okolicach zielonego szlaku i udajemy się w górę. Początek trasy zaczyna się między gospodarstwami, a następnie wchodzi do lasu, gdzie idziemy wąską ścieżką. Po 15. minutach przechodzimy przez łąkę i znów wchodzimy do lasu.

Na szlaku znajdujemy bardzo dużo grzybów, co wydłuża nam wchodzenie. Teren bardzo ładny z dużą ilością skał, ale małą widocznością. Po przejściu półtora kilometra łączymy się z żółtym szlakiem, który potem odbija do Raszowa, a my trzymamy się do końca zielonego, który prowadzi do Kolorowych Jeziorek. Po dwóch kilometrach meldujemy się na pierwszym szczycie w Rudawach, czyli Wielkiej Kopie. Jest to również nasz pierwszy szczyt w Sudetach. Aby wejść na szczyt należy zejść ze szlaku, ale spokojnie jest to oznaczone. Na szczycie jest tabliczka z wysokością oraz ławeczka i stolik. W tym miejscu spotykamy pierwszych turystów, ponieważ wszyscy wchodzili od Kolorowych Jeziorek.

Wielka Kopa 871 m.n.p.m. (1/10)

Po krótkiej przerwie udajemy się dalej pilnując zielonego szlaku, systematycznie tracąc wysokość. Gdy przeszliśmy około kilometra dochodzimy do Zielonego Stawka, czyli pozostałości po kopalni „Gustaw” i najwyżej położonego Stawu wśród Kolorowych Jeziorek. Niestety w tym okresie jest w zasadzie wyschnięty, a napełnia się tylko po wielkich ulewach i przy roztopach. Aby dojść do następnego Jeziorka trzeba pokonać dystans kolejnego kilometra, znów tracąc wysokość.

Do Błękitnego Jeziorka, zwanego również Lazurowym dochodzi się od góry i jest dużo bardziej efektowne. W zasadzie to my szliśmy od tyłu, ale to taki szczegół:) Jest to pozostałość po kopalni pirytów „Nowe Szczęście”, która została zamknięta w 1902 roku. Jeziorko ma głębokość 20 m, a woda jest bardzo czysta. Tuż obok jeziorka są inne pozostałości po kopalni mianowicie, sztolnie i szyby, a dookoła wielkie skały.

Następnie udajemy się w kierunku Purpurowego Jeziorka, czyli pozostałości po kopalni „Nadzieja”, które jest wypełnione roztworem z kwasu siarkowego. Otoczone jest mnóstwem skał i tuneli, a tuż obok znajduje się najmłodsze Żółte Jeziorko. W tym miejscu jest punkt gastronomiczny, stoisko z pamiątkami, pole campingowe oraz parking. W zasadzie tutaj wszyscy zaczynają zwiedzanie Kolorowych Jeziorek, ale z racji, że my nie jesteśmy wszyscy teraz musimy wrócić do Rędzin.

W trakcie trasy rozładował się zegarek, więc bazując na mapa-turystyczna.pl, pokonaliśmy 5 kilometrów w jedną stronę ze zdobyciem Wielkiej Kopy. Wiadomo jest do dystans samym szlakiem bez zwiedzania Jeziorek. Wycieczka bardzo ciekawa z pięknymi widokami w szczególności przy Purpurowym i Błękitnym Jeziorze. Pieczątki na szczycie brak i gastronomi w zasadzie też, chyba że ktoś tak jak my zwiedzi przy okazji Kolorowe Jeziorka, co oczywiście polecamy. Trasa powrotna to kolejne zbieranie grzybów, ale dopiero od Wielkiej Kopy, ponieważ mało osób tam się wybiera i niema kto ich nazbierać. Po niecałych siedmiu godzinach wracamy do samochodu.

Po tej wycieczce zdobyliśmy popularną odznakę Rudaw Janowickich.

Do zobaczenia na szlaku Magia Gór:)