Korona Beskidu Makowskiego

Podsumowanie Beskidu Makowskiego z KZKG RP

Po zdobyciu korony Rudaw Janowickich na nasz kolejny cel obraliśmy Beskid Makowski. Sugerowaliśmy się tym, że do zdobycia złotej odznaki trzeba wejść tylko dziesięć szczytów, co okazało się zgubne, ponieważ szczyty są od siebie bardzo oddalone. W efekcie na zdobycie dziesięciu szczytów potrzebowaliśmy, aż ośmiu wycieczek. Jestem pewny, że są osoby, które zrobiły to szybciej, ale jest to utrudnione przez ciężkie połączenia z okolicznymi wioskami. Ogólnie nasze wycieczki w te strony zaczęliśmy na początku września i liczyliśmy, że skończymy do końca 2019 roku. Niestety plan się nie powiódł i skończyliśmy w połowie marca 2020 tuż przed zamknięciem lasów i gór z powodu epidemii.

Jeśli chodzi o same góry to szlaki nie są bardzo oblegane i wymagające, ale ciężko zdobyć większą ilość szczytów na jednej wycieczce. Z racji tego, że po Beskidzie Makowskim chodziliśmy późną jesienią oraz zimą, o ile można to nazwać zimą, to warunki mieliśmy uciążliwe z powodu dużej ilości błota na szlaku. Często szlaki były totalnie zalane i w rozjeżdżone przez quady i crossy, ale nas to nie zniechęciło. Oznaczenia szlaków bez zarzutów. Na osiem wycieczek trzykrotnie wybraliśmy się ze znajomymi, co bardzo nas cieszy, że zachęcamy innych do wyjścia z domu.

Przy zdobywaniu tej korony mamy do dyspozycji jedno schronisko „Na Kudłaczach”, które jest na początku szlaku na Lubomir, czyli najwyższy szczyt tej korony. Pieczątkę dostaniecie właśnie w tym schronisku oraz w obserwatorium astronomicznym na Lubomirze, o ile oczywiście będzie otwarte. Jest to szczyt zaliczany do KGP. Natomiast jeśli chodzi o najniższy szczyt, którym jest Barnasiówka, to leży on w połowie drogi między Sułkowicami a Myślenicami i nie należy on do najłatwiejszych.

W Beskidzie Makowskim kilkukrotnie pokusiliśmy się o podróżowanie poza szlakiem i nie zawsze wyszło nam to na dobre, ale dzikich ścieżek jest bardzo dużo, więc można kombinować. Jeśli chodzi o tabliczki, to są na sześciu szczytach (Babica, Koskowa Góra, Barnasiówka, Lubomir, Łysina i Chełm), na reszcie niestety nie ma żadnych oznaczeń. Teraz przyszła pora na Beskid Żywiecki, który zaczęliśmy wycieczką na Rachowiec.

Beskid Makowski w liczbach.

Szczytów: 10.

Wycieczek: 8.

Trasa: około 93 kilometrów według Huawei Watch GT.

Nasz czas: około 37:14 h.

Suma podejść: 2911 m.

Suma zejść: 2694 m.

Punty GOT: 91.

Do zobaczenia na szlaku Magia Gór:)