Różne

Niedziela z projektem Krzyż na Górskim Szlaku

10.05.2020 Żywiec–> Średni Grojec (474 m.n.p.m.)–>Grojec (612 m.n.p.m.)–>Żywiec

Początkowo plany na niedzielę były trochę inne, ponieważ korzystając z noclegu w Zwardoniu, mieliśmy pojechać do Soblówki, aby zrobić pętle i zaliczyć Muńcuł oraz Wielką Rycerzową. Jednak pogoda z rana była niepewna, a nogi trochę bolały po wczorajszej wycieczce na Krawców Wierch, więc postanowiliśmy zmienić plan i udać się do Żywca, aby stamtąd ruszyć na Grojec i tym samym zdobyć dwa kolejne krzyże do projektu Krzyż na Górskim Szlaku. Żółty szlak zaczyna się dosłownie pod kontrkatedrą w Żywcu, która natomiast zalicza się do projektu Wieże Widokowe Gór i Pogórzy.

Wieże Widokowe Gór i Pogórzy „Karpaty” (8)

Początkowo szlak idzie przez park Zamkowy, w środku którego spotkaliśmy pasącą się krowę i kozę. Po wyjściu z parku przechodzimy przez drewniany most nad rzeką Koszarawa, która za moment wpada do Soły. Następnie odsłania nam się widok na amfiteatr i po chwili wchodzimy do lasu. Pierwsze podejście jest dość strome i totalnie zalesione, ale po chwili dochodzimy do otwartej przestrzeni, z której widać krzyż na średnim Grojcu i 26-metrowy maszt TSR na Grojcu.

Bardzo nas zaskoczyła liczba osób które przemierzały ten szlak, tym bardziej że większość była miejscowych i był to dla nich niedzielny spacer, a nie wyprawa w góry i my z tymi plecakami wyglądaliśmy trochę śmiesznie. Dojście z Żywca na średni Grójec zajmuje nam godzinę i tam robimy sobie pamiątkowe zdjęcie i krótka przerwę. Na średnim Grojcu znajduje się metalowy krzyż, który został postawiony na pamiątkę wizyty JP II w 1995 roku.

Krzyż na Górskim Szlaku (8)

Z tego miejsca rozciąga się widok na Beskid Śląski ze Skrzycznem, Klimczokiem i Baranią Górą na czele. Następnie udajemy się na Grojec, co zajmuje nam około 40 minut. Trzeba jednak w tym momencie zaznaczyć, że mimo niewielkiej wysokości samej góry, podejście jest bardzo strome.

Krzyż na Górskim Szlaku (9)

Kiedyś na szczycie stał zamek, a w późniejszym czasie szubienica, na której byli traceni przestępcy, obecnie znajduje się tam drewniany krzyż oraz maszt radiowo-telewizyjny. W drogę powrotną udaliśmy się inną stroną, którą polecili nam turyści sugerując, że jest łagodniejsza. I trzeba przyznać, że mieli rację, gdy wracamy z powrotem na Średni Grojec robimy sobie biwak na trawie.

Po przerwie ruszamy w stronę Żywca i wtedy odsłania nam się widok na Jezioro Żywieckie. Gdy dochodzimy do wyciągu narciarskiego postanawiamy zejść wzdłuż niego i wyjść tuż obok amfiteatru. Następnie zanosimy plecaki do samochodu i idziemy jeszcze pochodzić po parku Habsburgów.

Do zobaczenia na szlaku Magia Gór:)

Galeria: Zdjęcia.

Trasa: 10 km według Huawei Watch GT.