Beskid Makowski

Marcowe wejście na Chełm z KZKG RP

14.03.2020 Stryszów–>Chełm (603 m.n.p.m.)–>Chełm Wschodni (565 m.n.p.m.)—>Nagiełówka–>Stronie–>Stryszów

Na kolejną wycieczkę przybliżającą nas do złotej odznaki Beskidu Makowskiego z KZKG RP wybraliśmy się do Stryszowa. Samochód zaparkowaliśmy w okolicach stadionu LKS Chełm Stryszów i ruszyliśmy niebieskim szlakiem w stronę Chełmu. Na początku przechodzimy nad potokiem Stryszówka drogą asfaltową, następnie obok kościoła i cmentarza parafialnego.

Po przejściu półtora kilometra asfaltowy szlak wchodzi na polanę, gdzie go po chwili zgubiliśmy. Postanawiamy kierować się w górę poprzez pola licząc na to, że w końcu wejdziemy na szlak. Po 40. minutach znajdujemy się z powrotem na niebieskim szlaku i idziemy się w stronę szczytu. Dojście od samochodu na szczyt zajmuje nam półtora godziny, przy całkiem dobrej pogodzie.

Chełm 603 m.n.p.m. (9/10)

Szczyt Chełmu jest na niebieskim szlaku, jednak tabliczka 200 metrów dalej na czerwono-niebieskim. Przed tabliczką zauważamy cmentarz, ale nie mam pojęcia kto na nim leży. Przy tabliczce szczytowej znajduje się figurka świętego Onufrego oraz ciekawostki związane z tym pasmem. Robimy tak krótką przerwę na posiłek i udajemy się w stronę Chełmu Wschodniego czerwonym szlakiem, a do przejścia mamy ponad dwa kilometry.

Trasa początkowo jest błotnista, ale po chwili zamienia się w piękny, prosty i szeroki szlak. Od Chełmu Wschodniego kierujemy się w stronę Nagiełówka trójkolorowym szlakiem, trzymając się zielonego, który prowadzi do wioski Stronie. Dosłownie po pięciu minutach szlak znów zamienia się w drogę asfaltową, która prowadzi nas na sam dół. Schodząc w dół  po lewej stronie mamy widok na kościół w Stryszowie, czyli gdzieś tam jest nasze auto, natomiast po prawej widać Lanckorone.

Gdy jesteśmy w Stronie, skręcamy w lewo i udajemy się do samochodu, do którego pozostały nam cztery kilometry. Wycieczka bardzo przyjemna w ciszy i spokoju. Pieczątki oczywiście brak, ale można zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie pod tabliczką.

Do zobaczenia na szlaku Magia Gór:)

Galeria: Zdjęcia.

Trasa: ok. 15 km według Huawei Watch GT.

Szlak: niebieski, czerwony, zielony.